Olen
Annika Juhola, 20-vuotias, ensimmäisen vuoden oikeustieteen opiskelija. Pääsin
oikikseen toisella hakukerralla, ensimmäisen hakukerran virheistä viisastuneena.
Kertomalla teille oman tarinani, toivottavasti autan teitä valmistautumaan ensi
kevään koitokseenne, joka on eräänlaista kilpailua sekä toisia hakijoita, että
itseänne vastaan.
Kun
lukion loppu häämötti keväällä 2014, olin opinto-ohjaajan kehotuksesta laittanut
yhteishauissa hakemuksen kahteen paikkaan, joista ensimmäiseksi hakutoiveekseni
olin valinnut Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan. Toinen toive taisi
olla myös Lappiin, mutta
kasvatustieteelliseen tiedekuntaan. Lisäksi olin
ilmoittautunut Artiklan Helsingissä järjestämälle luku- ja vastaustekniikka
kurssille.
Pääsykoekirjojen
ilmestyessä ja kurssin alkaessa ylioppilaskirjoitukseni olivat vielä kesken ja
pääsinkin tutustumaan kirjoihin pari viikkoa ’’myöhässä’’. Päästyäni vihdoin
lukemaan pääsykoekirjaa, muistan aluksi vierastaneeni sen tekstiä. Muodon
vuoksi selailin myös kasvatustieteellisen pääsykoekirjaa, sillä minua oli
kehotettu pohtimaan myös B-vaihtoehtoa oikeustieteille. Tässä teinkin
ensimmäisen virheeni. Halusin vain oikeustieteelliseen, mutta käytin silti aikaani
myös toisen pääsykoemateriaalin selailuun. Melko pian totesinkin, etten ehtisi
opetella molempia aineistoja, joten jätin kasvatustieteellisten aineiston
sikseen ja keskityin vain oikiksen pääsykoekirjaan. Siksi neuvoisin teitäkin päättämään jo nyt, haluatteko todella vain
oikeustieteelliseen, sillä moneen kohteeseen on vähintäänkin haastavaa hakea
samaan aikaan.
Artiklan
luku- ja vastaustekniikka kurssilla sain hyödyllisiä vinkkejä pääsykoekirjan
lukemiseen ja pääsykoe kysymysten vastaamiseen, jotka poikkesivat aika lailla
siihen mihin olin lukiossa tottunut. En kuitenkaan muutoin tuhlannut
kallisarvoista lukuaikaani vastausten harjoittelemiseen, vaan pänttäsin kirjaa
päivästä päivään kirjastolla, vaikka se tuntuikin raskaalta. Siinä toinen virhe
omalla kohdallani. Jos jokin
lukutekniikka ei tunnu hyvältä, kannattaa kokeilla jotakin muuta. Teillä on
ensi kevään kuluessa aikaa kokeilla eri opiskelutekniikoita, jos ette ole vielä
löytäneet omaanne.
Ratkaisevin
virheeni ensimmäisellä hakukerralla oli kuitenkin se, etten jaksanut panostaa
täysillä loppuun asti. Taukoamaton lukeminen ylioppilaskirjoituksista lähtien
vaati veronsa ja luovutin jo pari viikkoa ennen pääsykoetta. Kirjaan
tarttuminen tuntui vaikealta ja lukusuunnitelman noudattaminen mahdottomalta,
etenkin kun ulkona oli niin kaunis sää ja ylioppilasjuhlanikin lähestyivät.
Kävin kuitenkin pääsykokeessa ja sain sentään arvokkaan kokemuksen siitä,
millainen pääsykoetilanne on. Kesällä tulosten tultua en yllättynyt, kun
nimeäni ei löytynyt hyväksyttyjen nimilistalta, mutta pettymys se silti oli. Ensi kevään viimeinen viikko ennen koetta
tulee tuntumaan raskaalta, mutta jatkamalla lukemista loppuun asti löydätte
nimenne hyväksyttyjen joukosta.
Keväällä
2015, kuten edellisenäkin keväänä, laitoin yhteishaussa kaksi hakutoivetta,
mutta sillä kertaa aloin lukea toisen hakukohteeni pääsykoekirjaa vasta kun
oikeustieteen pääsykoe oli ohi. En siis joutunut jakamaan keskittymistäni
niiden välillä ja pääpaino säilyi oikeustieteellisessä pääsykoemateriaalissa
läpi kevään. Päätin myös osallistua Artiklan Helsingin intensiivikurssille,
vaikka se tarkoittikin pikku kylästä tulevalle ensin automatkaa lähimpään
kaupunkiin ja sen jälkeen junassa istumista kaksi tuntia päivässä ja useamman
kerran viikossa. Käytin kyseiset junamatkat hyödyksi siten, että menomatkalla
selailin ne asiat, joita tunnilla tultaisiin käymään ja paluumatkalla kertasin
kurssilla käydyt asiat.
Tavoittelin
koko kevään lukemisessani enemmänkin tiettyä tuntimäärää päivässä kuin
sivumäärää. Lisäksi kevensin luku-urakkaani tekemällä välillä tehtäviä Artiklan
tehtävävihosta, kirjoittamalla ja piirtämällä muistilappuja sekä käymällä läpi pääsykoekirjan
asioita kurssikavereideni kanssa. Suosittelisin
valmennuskurssille osallistumista jo pelkästään muiden hakijoiden vuoksi, sillä
voitte auttaa toinen toisianne muodostamalla esimerkiksi lukupiirejä.
Toisin
kuin vuotta aikaisemmin, jaksoin keväällä 2015 lukea pääsykoekirjaa
viimeisetkin viikot. Jaksamiseeni vaikutti oppimistekniikoiden vaihteluiden ohella
se, että pidin toisinaan myös vapaata lukemisesta. Lopuksi muistuttaisinkin
teitä vielä riittävän levon ja liikunnan tärkeydestä.
Onnea
ja menestystä lukuihinne!
Annika
Juhola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti