torstai 2. helmikuuta 2023

 

Valmennuskurssitiedottajan tervehdys



Moikka kaikille!


Olen Iina, 21-vuotias toisen vuoden opiskelija. Alun perin olen kotoisin Espoosta, ja ennen Rovaniemelle muuttoa asuin muutaman vuoden Helsingissä, eli tänne muutto oli minulle super jännittävää! Voin kuitenkin nyt sanoa, että Rovaniemestä on tullut minulle rakas paikka, jota voin ylpeänä kutsua toiseksi kodikseni. Aika on kulunut täällä pelottavankin nopeasti, ja jo tähän hetkeen mennessä olen kerryttänyt monia unohtumattomia muistoja ja tärkeitä ystäviä. Olen myös tietenkin oppinut paljon kaikkea uutta ja jännittävää, sekä päässyt itsenäistymään kunnolla. 

Näistä monista huikeista kokemuksista, ystävistä ja muistoista saan kiittää rakasta ainejärjestöämme, Artiklaa <3. Olen ollut opiskeluiden alusta alkaen mukana aktiivisesti ainejärjestötoiminnassa, ja tänä vuonna olen saanut kunnian toimia valmennuskurssitiedottajana. Tämä on toinen vuoteni valmennuskurssitoiminnassa, sillä viime vuonna toimin valmennuskurssivaliokunnassa somevastaavana. Lähdin mukaan valmennuskurssitoimintaan sen takia, että sain itse omana hakukeväänäni valmennuskurssista todella paljon apua ja tukea – ja nyt haluan vuorostani auttaa hakijoita parhaalla mahdollisella tavalla.




Omasta hakuprosessistani voisin kertoa sen verran, että lukion jälkeen en hakenut minnekään, koska koin, että haluan pitää pienen paussin opiskelusta ja päästä aika kliseisestikin esimerkiksi Balille matkustamaan. Matkustaminen ei kuitenkaan lopulta onnistunut koronapandemian takia, ja päädyinkin viettämään välivuoteni koronanäytteenotossa työskennellen. Vaikka välivuoteni suunnitelmat ottivatkin aikamoisen epätoivotun käänteen, koen, että työelämässä oleminen teki minulle erittäin hyvää ja kasvatti motivaatiota jälleen opiskelua kohtaan.

Hakukevään 2021 lähestyessä olin kuitenkin epävarma oikeustieteelliseen hakemisesta, sillä olin kuullut monelta taholta, että oikikseen hakeminen on hyvinkin haastavaa, mikä tietysti on myös totta. Olin kuitenkin jo pitkään tiennyt, että haluan hakea oikikseen, minkä takia epäilyksistä huolimatta päätin ilmoittautua valmennuskurssille ja ottaa lukuprosessin ajaksi vapaata töistä. Vielä luku- ja vastaustekniikan opetuksenkin alkaessa epäilin itseäni, ja sitä, että voisin päästä oikeustieteelliseen ensimmäisellä hakukerralla.

Suosittelenkin siis kaikkia jo tässä vaiheessa asennoitumaan siten, että lukuprosessi hoidetaan läpi täydellä teholla. Itsensä motivointi lukuprosessin aikana, ja jo ennen, on hyvin tärkeää. Tätä varten suosittelen kokoamaan motivoivia soittolistoja, kuvia tai tekstejä; mitä vain, minkä koet motivoivan itseäsi. Ehkä hieman erikoisempana vinkkinä on myös lukupäiväkirjan pitäminen. Itse toteutin lukupäiväkirjan pitämisen siten, että kirjasin päivittäin omia ajatuksiani siitä, mitä olin oppinut, millainen fiilis minulla oli ollut päivän aikana, mitä voisin tehdä mahdollisesti paremmin yms.

Muistakaa myös, että ette ole yksin lukuprosessin aikana! Meidän kursseillamme (intensiivikurssi ja itseopiskelukurssi) on käytössä valmennuskurssituutorit, jotka tukevat teitä koko lukuprosessin ajan. Myös muihin kurssilaisiin kannattaa tukeutua, sillä kukaan ei tiedä paremmin niitä fiiliksiä, joita käy läpi, kuin he, jotka ovat samassa tilanteessa. Kannattaa myös muistaa, että voitte olla parhaimmassa tapauksessa toisten valmennuskurssilaisten kanssa tulevaisuudessa myös samassa opiskelupaikassa. Mikä olisikaan siis sen parempaa kuin löytää opiskelukavereita jo valmennuskurssilta!

Muistutan myös, että myös minuun saa olla yhteydessä asiassa kuin asiassa matalalla kynnyksellä. Autan teitä parhaani mukaan! <3 Tsemppiä tulevaan kevääseen, jokainen teistä pystyy siihen!

Iina Antinoja

Valmennuskurssitiedottaja 2023

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti