torstai 23. helmikuuta 2023

 

Millaiselta pääsykoekevääni näytti..?

 

Hei! Olen Wille, toisen vuoden oikeustieteiden opiskelija Lapin yliopistosta. Olen kotoisin Rovaniemeltä, eli pohjoisen pääkaupunki itsessään oli ennen opintojen alkua minulle tuttu ja ensisijainen valinta miettiessäni mahdollista opiskelupaikkaa.

Pääsykokeisiin lukiessani minulla ei ollut mitään selkeää lukutekniikkaa tai -aikataulua, sillä hakukerta oli minulle ensimmäinen. Lähdin sellaisella asenteella, että luen niin paljon kuin jaksan, ettei vahingossakaan jää jossiteltavaa pääsykokeen jälkeen. Tein muistiinpanoja, liimailin post it-lappuja seinille ja alleviivailin pääsykoekirjoista tärkeimpiä seikkoja. Olen oppijana sellainen, että opin parhaiten tekemällä, joten kehitin itselleni varsinkin epäselvimpien asioiden kohdalla myös harjoituskysymyksiä, joihin vastata.

Luku-urakan aikana olin vielä ammattiurheilija, joten sporttiakin tuli vedettyä säännöllisesti lukemisen ohessa. Kävin keskimäärin kerran päivään treenillä, eli aivan täysin omassa kuplassa neljän seinän sisällä ei tarvinnut kuukautta viettää. Koin tärkeäksi, että pääsin jossain vaiheessa vuorokautta tyhjäämään päätä ja kasaamaan omia ajatuksia kertyneestä informaatiotulvasta. Kokeilin treenien yhteydessä myös pääsykoekirjojen kuuntelua äänikirjaversioina. Itselleni ne toimivat hyvin erilaisena oppimisärsykkeenä, mutta verrattain tarkkana sai olla sen suhteen, ettei ihan koko hereillä oloaikaa tullut opiskeltua.

Tavallinen lukupäivä minulla alkoi siis normaalisti sillä, että söin aamupalan ja aloin välittömästi opiskelemaan siten, että aktiivista lukuaika kertyi noin kahdeksan tuntia. Tänä aikana tietysti söin aina, kun nälkä tuli, ja pidin lyhyitä taukoja silloin kun pää meni niin sanotusti jumiin. Opiskelun jälkeen kävin treenillä ja loppuillan pyrin rauhoittamaan jollekin itselleni mieleiselle tekemiselle.

Opiskelutahdin osalta lisäsin lukemista hiljalleen pääsykoepäivän lähestyessä. Alkuviikkoina opiskelin ajallisesti vähemmän, kun taas viimeisellä viikolla opiskelut kestivät useampana päivänä aivan aamusta iltaan asti. Pääsykoetta edeltävän päivän sekä pääsykoeaamun otin kuitenkin huomattavasti rennommin, jotta jaksoi ajatella vielä itse kokeessa. Koin kuitenkin mieluisaksi sen, että lukuaika oli rajattu ja koko pääsykoemateriaali oli puristettu muutamaan kirjaan. Muistuttaisin kuitenkin, että kuka tahansa voi pärjätä omalla tyylillään. Opiskelu- ja lukutekniikat vaihtelevat kaikilla, eikä yksi ainoa tyyli takaa kaikille samaa lopputulosta!

Tsemppiä kaikille kevään rupeamaan!

Wille Karhumaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti