torstai 4. toukokuuta 2023

Vaihto-opiskelu Saksassa 

 

Mun pitkäaikainen haave kävi maaliskuussa toteen, kun aloitin vaihtoseikkailuni Saksassa. Hain pelkästään Saksassa oleviin kohteisiin, sillä Saksa kiinnosti minua maana eniten ja voisin kuvitella asuvani täällä joskus pidempäänkin, eli siksi muihin maihin hakemista en oikeastaan paljoa edes miettinyt. Saksassa oli useampia kohteita, joihin hakea, mutta ykköshakukohteekseni valikoitui Gießen, koska kuulin, että se on kiva, pienempi opiskelijakaupunki. Itse tykkään vierailla suuremmissa kaupungeissa, mutta sellaisessa asuminen ei tuntunut ainakaan tällä hetkellä omalta, joten päätin hakea Gießeniin vaihtoon ja en ole katunut. Ainoastaan pari ensimmäistä päivää menivät vähän huonommissa fiiliksissä, sillä en vielä ollut päässyt tutustumaan kehenkään ja kaupunki tuntui todella vieraalta. Pian meillä kuitenkin alkoi vaihto-opiskelijoiden orientaatio, johon kuului erilaisia aktiviteetteja sekä kielikurssi. Orientaatiojakson paras osuus oli kuitenkin se, että sen aikana pääsin tutustumaan ihaniin ihmisiin. 

Ennen kuin tulin tänne, mua varoiteltiin siitä, että Saksassa opiskelu voi olla paljon vaativampaa, kuin Suomessa, eli se hieman jännitti. Onneksi taisin valita itselleni sopivat kurssit, sillä kurssien työmäärä on mielestäni ollut pienempi verrattuna vastaaviin kursseihin Suomessa. Eniten työtä vaatii kielikurssit, sillä haluan oppia saksaa täällä ollessani hyvin. Kurssit oikeustieteiden tiedekunnasta taas käsittelevät kansainvälistä oikeutta, enimmäkseen ihmisoikeuksia ja humanitääristä oikeutta. Nämä aiheet kiinnostavat itseäni kovasti ja olen iloinen, että pääsen opiskelemaan niiden parissa täällä ollessani. Suomessa opiskellessa olen tottunut massaluentoihin, mutta täällä kurssit ovat usein ”seminaareja”, joissa on tarkoitus keskustella yhdessä ja olla vuorovaikutuksessa professorin kanssa. Tämä oli alkuun hieman vierasta, mutta toisaalta taas todella kiva malli käydä luennon aihetta läpi. Lisäksi kurssien suoritusmuoto on täällä hieman vapaampi, riippuen siitä, haluaako kurssista arvosanan vai ainoastaan hyväksytty-merkinnän.


Tämä hieman yllätti, kun olen aiemmin tottunut siihen, että Suomessa kurssin alussa kerrotaan kaikki kurssin suoritusmuodot ja kaikki on tehtävä suoritusmerkinnän saamiseksi. Luentoja minulla on suhteellisen vähän, vain kolme kertaa viikossa ja jokainen luento kestää kaksi tuntia. Tämän päälle saksan iltakurssi kaksi kertaa viikossa. Tämä sopii itselleni todella hyvin sillä ei tarvitse käyttää kaikkea aikaa opiskeluun, vaan pääsee nauttimaan täysillä siitä omasta vaihtokokemuksesta.  



Vaihdossa parasta on ne kaikki ihanat ihmiset, joihin olen täällä tutustunut. Meidän Erasmus-porukka on todella tiivis ja tapaamme säännöllisesti. Paikallinen vaihtarijärjestö järjestää kaikenlaista ohjelmaa vaihto-opiskelijoille, kuten viikoittaisia illanistujaisia, peli-iltoja, retkiä läheisiin kaupunkeihin jne.


Lisäksi olen saanut paljon sellaisia ystäviä, joiden kanssa on kivaa viettää aikaa myös vapaa-ajalla. Vaihtareiden keskellä yksi parhaimmista asioista on se, että pääsee oppimaan paljon asioita muista maista ja kulttuureista. Todella moni on ollut myös kiinnostunut Suomesta ja koska olen ainoa vaihtari Suomesta täällä, olen päässyt kertomaan muun muassa paljon Lapin talvesta, poroista ja revontulista. 



Jos mietit yhtään vaihtoon lähtemistä, suosittelen ehdottomasti. Itseäni jännitti kovasti lähteä ja tänne tullessani alussa mietin, että miten tästä selviää ja alussa olinkin melkein varma, että lähden takaisin Suomeen. Onneksi jäin tänne. Olen niin onnellinen, että uskalsin lähteä toteuttamaan tätä unelmaa 


Jos vaihtoon liittyviä kysymyksiä tulee, saa tulla laittamaan viestiä Instagramissa @oikisjenna ja vastailen mielelläni 

 

<3 Jenna 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti