maanantai 18. tammikuuta 2021

Valmennuskurssitiedottajan tervehdys

 Heippa! Täällä kirjoittelee valmennuskurssitiedottaja vuosimallia 2021. Minun nimeni on siis Lilli ja olen toisen vuoden oikeustieteen opiskelija. Minulle ovet oikikseen avautuivat toisella yrittämällä vuonna 2019. Molemmilla hakukerroilla minulla oli apuna ja tukena valmennuskurssit. Minulle sopi hyvin, että sain itse mennä omien aikataulujeni mukaan ja saada tukea niihin kohtiin, mitkä minulle jäivät epäselviksi. Siksi valitsin molemmilla kerroilla etäkurssin. Pääsykoekeväät olivat kuitenkin kaukana helposta, joten ajattelin jakaa pieniä vinkkejä, jotka auttoivat minua selviämään niistä. 

Näihin aikoihin aloin etsimään minulle sopivaa kurssia ja kun sellainen löytyi, alkoi hirveän pitkältä tuntuva odotus kevääseen. Samalla odotti innolla tulevia koitoksia, mutta myös pelko hakuprosessista kolkutti takaraivossa. Minua auttoi todella paljon ihana tukiryhmä taustalla, johon kuuluin perhettä ja ystäviä. Tämä oli ehkä suurin tekijä, joka auttoi minua selviämään keväästä kunnialla. Oli tärkeää, kun ajoittain joku oli muistuttamassa myös levosta ja muusta elämästä pääsykoekirjojen ulkopuolella. Minulla oli myös muutamia kavereita, joilla oli sama urakka edessä. Tämä oli onni siinä mielessä, että aina oli joku, jonka kanssa purkaa ongelmallisia kohtia ja pääsykoeväsymystä. 

Muita avaintekijöitä hakiessani oli aikataulutetut päivät, hyvä ruoka ja raitis ilma. Minua motivoi myös se, kun vapun aikoihin ajattelin, että ensi vuonna minäkin olen tuolla bolognan punaisissa haalareissani. Vaikka tämä ei koronatilanteen vuoksi toteutunutkaan ihan suunnittelemallani tavalla, niin siitä unelmasta oli paljon apua. Kesällä onnekseni luin opintopolusta kauan odotetut tulokset. Sillä hetkellä kaikki kevään työ ja stressi tuntui todellakin kaiken sen arvoiselta. Kannattaa pitää mielessä, että kaikilla on varmasti vaikeita päiviä ja silloin pitää oppia antamaan itselleen vähän armoa. Minulla itselläni oli vähän vaikeuksia tämän sisäistämisen kanssa, mutta siinä tärkeää roolia piti ihanat tukijoukot.  

Mikäli sinulla tulee mieleen mitään kysymyksiä pääsykoekevääseen liittyen, autan mielelläni. Tsemppiä kevään tuleviin koitoksiin! 

 

Lilli Vartiainen 
Valmennuskurssitiedottaja 2021 
Valmennus@artikla.fi 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti