On keväinen maaliskuun päivä Helsingissä vuonna 2011. Avaan malttamattomana
paketin, jonka lähettäjäksi on merkitty Lapin yliopisto. Sen jälkeen otan
paketista kaksi punakantista kirjaa, joiden toivon toimivan pääsylippuinani
oikeustieteiden tiedekuntaan. Alan silmäillä kirjoja, jolloin silmilleni hyppii
toinen toistaan oudompia sanoja. Sellaisia sanoja kuten ”prorogaatiosopimus”,
”vallinnanrajoitusjärjestelmä” ja ”ehdottomuusperiaate”. Niiden lisäksi huomaan
myös täysin outoja latinankielisiä ilmaisuja, joista esimerkkejä ovat ”in dubio
pro reo”, ”lis pendens” ja ”lex fori”. Mieleeni hiipii epäily siitä, että
keväästä tulisi raskas ja iloton. Pamautan kirjojen kannet kiinni ja päätän
keskittyä opiskelemaan vielä edessä oleviin viimeisiin ylioppilaskokeisiin
pääsykokeesta murehtimisen sijaan. Sillä hetkellä en nimittäin vielä tiennyt,
että monta kirjastossa vietettyä päivää, lukuisaa Artiklan valmennuskurssilla
saatua uutta kaveria ja useita loppuun kulutettuja korostuskyniä myöhemmin kuitenkin
koittaisi heinäkuinen päivä, jolloin kevään uurastus palkittaisiin tiedolla
opiskelupaikan saamisesta oikiksessa.
Oikikseen pääseminen oli ollut pitkäaikainen haaveeni. Olin
päättänyt jo kauan ennen lukion alkua, että jonakin päivänä minusta tulisi
juristi. Niinpä lukiossakin valitsin kurssini ja yo-kokeeni pitäen silmällä
mahdollisimman korkeiden lähtöpisteiden saamista. Koska halusin pitää
unelmistani kiinni, päätin tarttua pääsykoekirjoihin uudelleen jo samana
päivänä kun viimeinen yo-kokeeni oli ohi, vaikka ensivilkaisu kirjoihin olikin
hieman pelästyttänyt minut. Olin kuitenkin enää pääsykokeen päässä unelmani
saavuttamisesta, joten tartuin härkää sarvista – tai tässä tapauksessa kirjaa
kansista – ja otin ensimmäisen askeleen kohti abiturientista oikeustieteen ylioppilaaksi
muuttumista.
Kun pääsykoelukemista oli takana muutama päivä ja olin
lukenut ensimmäiset pääsykoeartikkelit pintapuolisesti läpi, aloin huomata,
että lukemani teksti alkoi tempoa minua mukaansa. Vaikka olin pelännyt, että
lukeminen olisi ollut varsinkin juuri päättyneen yo-koerupeaman jälkeen
vähintäänkin pakkopullaa, oli tilanne päinvastainen. Aloin huhtikuun alussa
olla jo lähes harmistunut aina kun kirjaston lukusalin kaiuttimista kuului
ilmoitus ”kirjasto suljetaan kymmenen minuutin kuluttua”, vaikka olisin
mielelläni jatkanut lukemista vielä kauemminkin. Vaikka lukeminen tuntui
sujuvan, mietin kuitenkin jatkuvasti sitä, että monet muut olivat luultavasti
saaneet etumatkaa minuun nähden, koska en ollut aloittanut pääsykoelukemista
kuin vasta yo-kokeiden jälkeen – olivathan pääsykoekirjat olivat ilmestyneet jo
lähes kuukautta ennen yo-kokeiden päättymistä.
Kevään edetessä aloin entistä enemmän pelätä, että minulta
loppuisi aika kesken ennen pääsykoetta. Onneksi olin kuitenkin ilmoittautunut
Artiklan intensiivikurssille, jonka ansiosta itsevarmuuteni kasvoi. Kurssin
opettajilta sai tärkeitä vinkkejä lukemiseen ja lisäksi vastauksia mieltä
kaihertaneisiin kysymyksiin pääsykoeartikkeleista ja pääsykokeesta. Myös
lähiopetuskerrat olivat erinomaisia, koska opettajien kertomina monet kirjasta
luettuina vaikeilta tuntuneet asiat alkoivat tuntua ymmärrettävämmiltä.
Kurssilla myös tutustui uusiin ihmisiin, joista monet ovat nyt
opiskelukavereitani. Väheksyä ei voi myöskään kurssilla saatua oppia vastaustekniikasta,
jota ilman tuskin olisin osannut vastata kovinkaan moneen pääsykoekysymykseen
riittävällä tarkkuudella. Uskonkin, että ilman valmennuskurssia mahdollisuuteni
toteuttaa haaveeni oikisopinnoista olisivat olleet paljon heikommat – jopa
lähes olemattomat.
Kun valmennuskurssi oli ohi, ja pääsykoekirjojeni sivut
olivat korostuskynien vaikutuksesta muuttuneet mustavalkoisista kirkkaan
monivärisiksi, oli kevätkin muuttumassa kesäksi. Samalla pääsykoekirjojen
teksti, joka oli vielä muutamaa kuukautta aikaisemmin tuntunut vieraalta ja
vaikealta, alkoi tuntua ymmärrettävältä ja tutulta. Sellaisetkaan ilmaisut kuin
”nulla poena sine lege” ja ”nullum crimen sine lege” eivät saaneet päätäni enää
pyörälle ja olin havainnut, että pääsykoekevät on paikoitellen rankka, mutta ei
mikään ylitsepääsemätön koettelemus.
Omalla kohdallani toimivaksi opiskelustrategiaksi havaitsin
sen, että pidin huolta siitä, että sain riittävästi unta ja hiilihydraatteja,
jotta lukuvireeni säilyi. Päivärytmini muodostui sellaiseksi, että heräsin
yleensä viimeistään yhdeksältä, minkä jälkeen kävelin lähikirjastoon lukemaan.
Pidin huolta siitä, että muistin pitää puolenpäivän jälkeen ruokatauon ja iltapäivän
mittaan pari välipalataukoa, jolloin kävelin kaupasta hakemaan jotakin evästä –
varsinkin jotakin millä sai suun makeaksi. Myös vesipullo oli kevätpäivien
lämmetessä korvaamaton apu lukuvireen ylläpitämisessä. Niinä päivinä kun oli
valmennuskurssin opetusta, vietin päiväni Pasilan kirjastossa, josta oli helppo
siirtyä Haaga-Helian tiloissa järjestetylle valmennuskurssille. Kavereitani tapasin lähinnä perjantaisin ja
lauantaisin, jolloin lähikirjastoni suljettiin aikaisemmin, mutta onneksi
sosiaalisia suhteita sai pidettyä yllä myös valmennuskurssilla, jotta en tullut
aivan mökkihöperöksi. Sunnuntaisin lähikirjastoni oli kiinni, mutta onnekseni
Helsingissä oli muita kirjastoja auki myös sunnuntaisin. En nimittäin halunnut tuhlata yhtä ainutta
kallisarvoista lukupäivää, joten en pitänyt yhdenkään päivän taukoa lukemisesta
kevään aikana.
Kevään mittaan huomasin, että silloin kun lukeminen alkoi
väsyttää eikä happihyppelystäkään ollut apua, oli parasta mennä kotiin
päiväunille. Liian väsyneenä lukeminen vaikutti ainakin minusta pelkältä ajanhukalta,
koska tieto ei jäänyt muistiin kunnolla. Kevään aikana havaitsin myös, että
hiljainen lukusali ei välttämättä ole paras paikka lukea, koska huomasin
keskittyväni lukemisen sijaan lukusalissa enemmän siihen, että en häiritsisi
muita muistiinpanojen kirjoittamisellani tai korostuskynän liu’uttamisellani
tekstirivien päältä. Niinpä lukeminen tuntui vapaammalta ja yllättäen myös
tehokkaammalta kun siirryin lukusalista välillä kirjaston monitoimitilaan tai
aulaan lukemaan. Suosittelen kokeilemaan, mikä on omasta mielestäsi paras
lukupaikka.
Ennen pääsykoetta olin lukenut pääsykoeartikkelit läpi 8-12
kertaa. Kun aloin hahmottaa, mitkä artikkelit vaikuttivat vaikeammilta kuin
toiset, aloin panostaa vaikeilta tuntuvien artikkeleiden lukemiseen. Kuitenkin
koko kevään ajan pidin mielessäni sen, että jokainen artikkeli on osattava
erittäin tarkasti, joten yritin pitää huolta myös siitä, ettei helpolta
tuntuneiden artikkeleiden sisältö unohtunut samalla kun opiskelin vaikeilta
tuntuneita artikkeleita. Koin strategiani toimivaksi, mutta se ei ole tae
siitä, että sama tapa toimisi muilla. Olen kuullut, että toiset lukivat kirjat
läpi vain kahdesti mutta sitäkin tarkemmin ja toiset puolestaan paljon useammin
kuin minä.
Vaikka pääsykokeisiin lukeminen meni keväällä
prioriteettilistallani kaiken muun edelle, olen nyt tyytyväinen siihen, että
jätin kevään aikana väliin monia bileitä ja tapahtumia, joihin minua yritettiin
houkutella. Näkemättä minulta jäi muun muassa Suomen MM-jääkiekkovoitto
Ruotsista, ja muiden juhliessa vappua istuin punakantisen kirjan ääressä –
tosin simalasi oli sentään kädessäni. Pidin kuitenkin tarkasti huolen siitä,
että lukeminen ei muuttunut pakkopullaksi. Mottoni oli ”luen, koska haluan
lukea” eikä ”luen, koska minun pitää lukea”. Niinpä yritin pitää
mielenkiintoani yllä muun muassa etsimällä pääsykoeartikkeleissa mainittuihin
asioihin liittyviä uutisia, jotta lukeminen ei tuntuisi pelkältä teorialta.
Tosin yritin myös huolehtia siitä, että pidin visusti erossa toisistaan tiedon,
joka on mainittu pääsykoekirjassa ja tiedon, jonka olen lukenut muualta. Pääsykokeessahan
muualta hankittua tietoa ei arvosteta. Tärkeää jaksamiseni kannalta oli myös
se, että annoin aivojen välillä levätä esimerkiksi televisiota katsellen,
kavereiden kanssa aikaa viettäen tai kevätsäästä nauttien – kunhan lukutavoitteet
täyttyivät eikä välttämätön rentoutuminen muuttunut turhaksi löysäilyksi.
Tsemppiä lukemiseen, ahkeruus palkitaan kevään lopuksi!
- Ilkka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti