Keep calm and study hard
On täysin
mahdotonta kirjoittaa aukotonta ja kaikkien kohdalla paikkaansa pitävää ohjetta
siitä, kuinka oikeustieteelliseen pääsee sisälle. Oikikseen hakevat ovat
erilaisia ihmisiä, ja siksi myös hakuprosessit eroavat toisistaan. Ehkä yleisin
kysymys oikikseen päässeeltä on ”kuinka monta kertaa luit pääsykoekirjan”.
Pelkkä lukukertojen määrä ei kuitenkaan ole ratkaiseva, sillä ihmiset oppivat
eri tavoilla. Siksi tämän tekstin tarkoitus ei ole selvittää, kuinka oikikseen
varmasti pääsee. Voin ainoastaan kertoa omasta hakemisestani ja siitä,
millaiset asiat auttoivat minua pääsykoeurakassa. Toivottavasti jotkin huomiot
ovat kuitenkin avuksi ensi kevään opiskelun aikana.
Olen
kotoisin Rovaniemeltä, missä asuin lähes koko lapsuuteni. Päätin jo
ala-asteella, että haluan lakimieheksi, vaikka en olekaan aivan varma, mistä
sain ajatuksen päähäni. Yläasteella olin hyvin selvillä siitä, missä lakia voi
opiskella ja minkä tyylisiä oikiksen pääsykokeet ovat. Kävin peruskoulun
jälkeen IB-lukion, minne meneminen oli ehkä elämäni paras päätös. IB:llä
loppukokeet ovat kuitenkin vasta toukokuussa, joten en edes haikaillut
oikikseen pääsemisestä heti abivuoden jälkeen, sillä pääsykokeisiin lukeminen
vain parissa viikossa olisi ollut mahdoton tehtävä. Sen sijaan hain puoliksi
vitsillä Oulun yliopistoon lukemaan historiaa, joka oli aina ollut
suosikkiaineeni koulussa. Pääsin hieman yllättäen sisälle ja muutin syksyllä
Ouluun.
Opiskelin
historiaa kaksi vuotta ja ehdin saada kandidaatintutkintoni valmiiksi.
Historian opiskelu oli todella mukavaa, ja viihdyin Oulussa hyvin. Historia
kiinnosti minua aineena suuresti, mutta aloin vähitellen kyseenalaistaa sen,
valmistuisinko historian laitokselta mihinkään sellaiseen ammattiin, jota
jaksaisin tehdä loppuikäni. Toisen opiskeluvuoden aikana päätinkin vihdoin
toteuttaa lapsuudensuunnitelmani ja hakea oikikseen. Harkitsin ensin Helsinkiin
hakemista, mutta päädyin hakemaan Lappiin, sillä olin kuullut Lapin
yliopistosta paljon hyvää. Aluksi ajatus paluusta vanhaan kotikaupunkiin tuntui
hankalalta, mutta päätin sitten, että tärkeintä oli päästä haluamaansa kouluun.
Pari vuotta toisella paikkakunnalla oli myös opettanut minut arvostamaan
Rovaniemeä uudella tavalla, vaikka olin tosin aiemminkin ollut sitä mieltä, että
Rollo on hyvä paikka asua.
En
halunnut uhrata koko kevättä ainoastaan pääsykokeisiin lukemiseen, vaan jatkoin
samanaikaisesti opintojani Oulun yliopistossa. Lisäksi olin koko kevään
osa-aikaisena töissä Subwayssa. Pelkkä pääsykoekirjan pänttääminen olisi
nimittäin ollut minulle ahdistavaa, minkä lisäksi pelkäsin sitä, että mikäli en
pääsisikään sisälle, koko kevät menisi hukkaan, ellen tekisi samalla jotain
muutakin. Muistan kuitenkin, kuinka olin ensimmäistä päivää Subwayssa töissä,
ja juuri samana päivänä eräs tyttö lopetti työt kokonaan lukeakseen oikiksen
pääsykokeeseen. Ajattelin silloin, että olenko ihan typerä, kun hankkiudun
opiskelujen lisäksi vielä töihinkin pääsykoekeväänä. Kevään mittaan huomasin
kuitenkin, että ratkaisu oli oikea. Olen ihmisenä sellainen, että mitä enemmän
rautoja minulla on yhtä aikaa tulessa, sitä tehokkaammin saan asiat hoidettua,
minkä lisäksi olen aina tehnyt useita asioita yhtä aikaa. Työt ja historian
opinnot olivat myös hyvää vastapainoa pääsykoekirjan pänttäämiselle.
Isäni
vinkistä menin Artiklan intensiivikurssille Oulussa, ja voin rehellisesti
sanoa, että ilman tuota kurssia olisin tuskin päässyt sisälle. Kevään aikana
lukumotivaationi oli nimittäin monta kertaa aivan pohjalukemissa. Aloitin
pääsykoekirjan lukemisen suhteellisen myöhään, minkä lisäksi en opiskelujen ja
töiden vuoksi yksinkertaisesti voinut käyttää pääsykokeisiin valmistautumiseen
niin paljon aikaa kuin monet muut. Kurssi auttoi minua ylläpitämään edes
jonkinlaisen lukutahdin, minkä ansiosta sain kahlattua pääsykoekirjan läpi,
vaikka olenkin hidas lukemaan. Lisäksi kurssilla pääsykoekirjan asioista sai
keskustella ja esittää kysymyksiä, mikä helpotti asioiden ymmärtämistä ja
oppimista. Minulle vuorovaikutuksellinen oppiminen on huomattavasti tehokkaampaa,
kuin pelkkä pääsykoekirjan pänttääminen yksin kotona. Siksi kurssi oli
mielestäni äärimmäisen hyödyllinen.
Kevään
aikana koin kuitenkin myös suurta stressiä ja ahdistusta. Valmennuskurssin
väli- ja loppukokeissa en osannut juuri mitään, kun taas osa kurssilaisista
napsi tehtävistä täysiä pisteitä. Sain luettua pääsykoekirjan vajaat kolme
kertaa, vaikka jotkut lukivat omansa jopa kymmenen kertaa ja tekivät vielä
muistiinpanojakin. Osalla hakijoista pääsykokeisiin lukeminen meni mielestäni
kuitenkin niin sanotusti yli. Hakuprosessin alussa ei välttämättä tule edes
ajatelleeksi, että pääsykoekirjan lukeminen uudelleen ja uudelleen alkaa
jossain välissä kyllästyttää todella paljon. Kun tekstiin väsähtää
totaalisesti, alkavat jo opitut asiat unohtua, eikä varsinaisessa pääsykokeessa
jaksa ajatella juuri mitään muuta kuin poispääsyä. Pyrinkin ajoittamaan
lukemiseni niin, että oppimisen huippukohta olisi juuri pääsykokeiden aikana.
Siksi en lukenut liian tehokkaasti heti alkuun, etten ehtisi ärsyyntyä
opiskeluun juuri ennen pääsykoetta.
Luin pääsykoekirjan
ensin kerran selaillen. Sen jälkeen luin artikkelit huolellisesti uudelleen
samaa tahtia kuin niitä käytiin läpi valmennuskurssilla. En kuitenkaan
käyttänyt lukemiseen tuhottomasti aikaa. Kun historianopiskelu, työkiireet tai
muut menot valtasivat tilaa kalenteristani, luovuin suosiolla pääsykoekirjan
lukemisesta. Saattoi kulua useampikin päivä niin, etten lukenut sivuakaan.
Toisinaan taas luin päivässä vain hyvin lyhyen ajan, esimerkiksi puoli tuntia,
mutta varmistin, että olin tuona aikana todella oppinut tietyn pääsykoekirjan
asian hyvin. Palasin myös lukiessa usein taaksepäin kertaamaan jo oppimiani
asioita, mikä hidasti lukemista mutta tehosti oppimista. Vaikeimmat ja,
myönnettäköön, kiinnostavimmat pääsykoekirjan asiat luin lopuksi vielä
kolmannenkin kerran.
Erityisen
hyödylliseksi valmennuskurssilla koin harjoitustehtävien tekemisen.
Pääsykoekirjaa osaa kuka vain tankata, mutta tehtävien tekeminen osoittaa sen,
onko lukija todella oppinut artikkeleiden sisältämät asiat. Pääsykokeen
tarkistaja ei nimittäin tiedä, kuinka hyvin tiedot ovat hakijan päässä, vaan
ainoastaan sen, mitä hän on kirjoittanut paperille. Panostinkin tehtävien
tekemiseen sekä oikeaan vastaustekniikkaan paljon, mikä varmasti osaltaan
auttoi sisään pääsemistä. Aluksi minusta oli vaikeaa löytää etenkin
oikeustapaustehtävistä niiden oleellinen sisältö, mutta monien turhautumisten
ja tehtävien läpikäynnin kautta se muuttui vähitellen helpommaksi.
Olin siis
ehkä hiukan epätyypillinen hakija pyrkiessäni oikikseen. En lukenut
pääsykokeeseen tolkuttoman paljon tai uhrannut hakuprosessiin koko kevättä.
Tein pääsykokeeseen valmistautumisen ohella muitakin asioita, en missannut
yhtiäkään pirskeitä pääsykokeeseen lukemisen vuoksi ja sallin itselleni monia
vapaapäiviä lukemisesta. Panostin kuitenkin laatuun määrän sijasta; sen mitä
opiskelin, opiskelin kunnolla. Lisäksi sain pidettyä yllä mielenkiinnon
pääsykoekirjaa kohtaan välttämällä loputonta pänttäämistä. Minulle sellainen
opiskelutyyli sopii, sillä mikäli olisin istunut kaikki päivät kirjastossa vain
tankkaamassa pääsykoekirjaa, pääni olisi räjähtänyt alle viikossa. Oikikseen
hakevia pelotellaan usein sillä, että lukemiseen on käytettävä vähintään
kahdeksan tuntia päivässä, jos haluaa päästä sisälle. Kaikkien kohdalla se ei
kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä ihmiset ovat erilaisia oppijoita. Uskon, että
lukion läpikäynyt tietää jo, millainen opiskelutyyli juuri itselle sopii.
Kannattaa olla rehellinen ja läpikäydä pääsykoekirjaa sillä tavoin, miten itse
oppii parhaiten. On myös turha verrata omaa opiskeluaan muiden lukutapoihin tai
-määriin, sillä samanlainen tyyli ei sovi kaikille.
Pääsykokeessa
minusta tuntui siltä, että kaikki asiat loksahtivat kohdalleen. Osasin vastata
kysymyksiin ja soveltaa oikeanlaista vastaustekniikkaa. Kesällä sainkin
ilokseni tietää, että pääsin sisään oikeustieteelliseen. Toivottavasti sinä
saat tuntea saman onnistumisen tunteen ensi kesänä! Minun opiskelutapani ei
tosin välttämättä sovi juuri sinulle, sillä osan oikikseen hakevista on todella
luettava päivittäin tuntikausia varmistaakseen sisäänpääsynsä. Joillekin taas
sopii samanlainen opiskelurytmi kuin minulle. Yksikään opiskelutapa ei ole
toista parempi tai huonompi, kunhan sillä saavuttaa haluamansa tuloksen. Tärkeintä
pääsykoekevään aikana on tuntea itsensä ja opiskella itselleen sopivalla
tavalla ja tempolla. Siten haluamasi opiskelupaikka odottaa jo nurkan takana.
Essi
Salmela
Valmennuskurssitiedottaja
2015
Artikla ry
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti